Psihoterapia ca business sau vocatie

Psihoterapia ca business sau vocatie

Psihoterapia ca business sau vocatie

by Psiholog Dragoș-Bogdan Silică

Imaginea clasică a psihoterapeutului ni-l prezintă între patru pereți, stând cât e ziua de lungă pe un scaun comod și vorbind. Dar clienții nu se teleportează în cabinet pur și simplu iar dinamica până la acel moment e în continuă schimbare în funcție de terapeut, de client, de timp, de bani, de percepții, de talent și nu numai. Panelul Psihoterapia ca business sau vocație a căutat să definească și să exploreze această dinamică.

Având ca sistem de referință doar leagănul formării mele profesionale, mi s-a părut oportun să pun în același cadru viziuni cât mai diferite, să găsesc  convergența, cu scopul de a alcătui instrumente concrete care să asigure promovarea unitară a psihoterapeuților. Astfel, atât invitații cât și participanții, ”s-a întâmplat” să vină din zone geografice diferite (Iași, Cluj, Neamț, București), cu experiență din multiple domenii de activitate (religie, marketing, drept, psihologie, medicină, asistență socială), cu povești de viață unice.

Am beneficiat de expertiza Dr. Polixenia Petronela Nistor și de viziunea conform căreia un serviciu de calitate atrage după sine cea mai bună reclamă (din gură în gură), limitarea fiind că durează mult timp până la formarea unui flux de clienți. O altă limitare ieșită în evidență ține de faptul că psihoterapia nu are vechimea și renumele medicinei, religiei sau dreptului și nici posibilitatea de afișare a rezultatelor într-un tabel Excel ca într-o balanță de SRL, stigmatizarea reprezentând în cultura noastră o frică reală.

Necesitatea traducerii mesajului de specialitate în limbajul clientului și depatologizarea motivelor pentru care cineva apelează la serviciile unui psihoterapeut au fost subliniate de domnul Andrei Antal, Business Development Manager în cadrul agenției Creative Wings. Dumnealui a oferit participanților și sfaturi de promovare online, în afara informațiilor furnizate prin intermediul materialelor din mapele de participare.

La mijloc, atât ca așezare în timpul discuțiilor cât și ca idei expuse, s-a aflat doamna Dr. Loredana Suătean. Dumneaei a povestit din experiența de medic psihiatru, despre alegerea de aprofundare a cunoștințelor și lărgire a ariei de intervenție prin utilizarea psihoterapiei. Serviciul de marketing a fost lăsat în sarcina unui expert pe această latură, un ”translator” al limbajului de specialitate în termeni uzuali.

Viziunea generală a fost îmbunătățită cu experiențele expuse de către specialiștii din public, care au vorbit despre propriile modalități prin care se fac vizibili: oferind servicii gratuite, ieșind în public la diverse evenimente, colaborând cu instituții și prezentându-se online.

S-a mai evidențiat nevoia de psiho-educație, de expunere a diferențelor dintre psiholog și psihoterapeut și de vizibilitate - ca alternativă sănătoasă la campaniile de imagine ale celor aflați în trecere printr-un domeniu încă insuficient marcat din punct de vedere legislativ.

Colegilor participanți li s-au pus la dispoziție:

  • o lista cu întrebări ajutătoare pentru definirea nișei căreia i se adresează;
  • un tabel cu activități de promovare;
  • un test pentru identificarea tipului de personalitate de marketing.

În perioada următoare intenționăm să monitorizăm rezultatele obținute prin aplicarea acestor instrumente, să împărtășim din experiențele avute și să alcătuim strategii proprii de promovare, astfel încât, potențialii beneficiari să-și formeze abilități de discriminare între serviciile care au în spate vocația și cele care sunt doar marketing.

https://www.scoalasistemica.ro/week-end-ul-practicianului